مدیریت مالی پروژه ساختمانی

بی‌شک مهم‌ترین بخش هر پروژه ساختمانی توجه به مسائل مالی است. در واقع بدون اتخاذ یک روش مناسب مدیریت مالی در پروژه‌های ساختمانی، پروژه قطعا با شکست مواجه خواهد شد. به همین دلیل مهم نیست که ایده پروژه ساختمانی شما چقدر عالی و نوآورانه است چرا که در نهایت، همه پروژه‌ها مشمول محدودیت‌های منابع مالی هستند. مدیریت مالی پروژه ساختمانی، در کنار توجه به مأموریت سازمان و نیاز فعلی، اجزاء کلیدی در برنامه‌ریزی و اجرای هر پروژه است. اما مدیریت مالی پروژه ساختمانی چیست؟ بهترین روش‌های مدیریت مالی پروژه ساختمانی کدامند؟ چگونه سطح مدیریت مالی شرکت‌ ساختمانی خود را ارتقاء دهیم؟ در این مقاله از سری مقالات پارسلند سعی شده است تا اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار داده شود. به طور خلاصه، مبحث مدیریت مالی پروژه به دنبال ایجاد استانداردها و شیوه‌هایی است که پروژه‌های شرکت‌های ساختمانی را با توجه به بودجه تنظیم نماید و به این وسیله موجب ساده‌سازی فرآیندها و کاهش ضررهای مالی پروژه شود. در حقیقت مدیریت مالی پروژه ساختمانی فرآیند کنترلی است که در کل چرخه عمر پروژه انجام می‌شود و بخشی تاثیرگذار از هر تصمیمی است که گرفته می شود.

بنر cta مشاوره پارسلند

نکات مهم در خصوص مدیریت مالی پروژه ساختمانی

هر چند استانداردهای هر سازمان متناسب با نیازهای خاص آن متفاوت خواهد بود اما به طور کلی قرار دادن بهترین شیوه‌های‌ مدیریتی و اجرایی و تقویت آنها در هر سطح از سازمان، بهترین راه برای تبدیل آنها به بخشی از فرهنگ تیم پروژه شما است. در این قسمت برخی از بهترین روش‌ها برای مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی معرفی می‌شوند. روش‌هایی که صرف نظر از نوع یا اندازه پروژه‌های ساختمانی در تمامی شرکتهای ساختمانی قابل استفاده اند.

1 . توجه مدیریت مالی به عنوان بخشی از فرهنگ شرکت‌های ساختمانی

تبدیل اقدامات مالی صحیح به بخشی از فرهنگ سازمانی باید اولویت اصلی مدیریت شرکت‌های ساختمانی باشد. این موضوع باید توسط مدیران مالی شرکت‌ها بررسی و در ساختار اجرایی پروژه‌های ساختمانی نهادینه شود. به عنوان بخشی از فرهنگ درون یک سازمان، اعضای یک پروژه سازمانی موظف خواهند بود تا در تمامی مراحل پروژه‌های ساختمانی از طراحی و معماری گرفته تا پیاده‌سازی، مسائل مالی را به دقت ثبت و بررسی کنند.

استانداردها و فرآیندهای مربوط به بودجه، امور مالی و گزارش‌دهی باید در سراسر سازمان یکسان باشد. سطحی از رهبری و مدیریت باید از شیوه های یکسانی پیروی کند و به قوانین یکسانی پایبند باشند. این امر نه تنها گزارش دهی و مدیریت مالی پروژه را ساده می کند، بلکه یک رویکرد اخلاقی برای مدیریت مالی است. اگر سازمانی به دنبال القای شیوه‌های مالی سالم به عنوان بخشی از فرهنگ خود است، رهبری سازمان باید شیوه‌هایی را که امیدوارند در ساختار مدیریتی فیلتر شوند، مدل‌سازی کنند.

2 . برنامه‌ریزی دقیقی از چگونگی انجام پروژه داشته باشید

برنامه‌ریزی دقیق رکن اصلی کنترل و مدیریت پروژه ساختمانی است. برنامه‌ریزی پروژه با تعیین مواردی مانند نوع طراحی و معماری، میزان مصالح، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز و زمان‌بندی و بودجه پروژه، تاثیر بسیار زیادی در کنترل و مدیریت مالی یک پروژه ساختمانی خواهد داشت.

برنامه‌ریزی چگونگی انجام پروژه فرآیندی است که به چگونگی انجام و تکمیل یک پروژه در یک بازه زمانی خاص می‌پردازد. در این فرآیند مواردی مانند تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری با توجه به شناسایی پروژه تحویلی، روش‌های معماری، تامین‌کنندگان مصالح، مهندسین ناظر و معیارهای کنترلی پروژه تعیین می‌شود.

3 . معیارهای کنترل مالی پروژه را تعیین کنید

امروزه شرکت‌های ساختمانی با وجود متخصصین مالی و با استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمند مالی، توانایی مدیریت کوچک‌ترین جزئیات مالی پروژه را دارند. در این بین این شرکت‌ها از معیارهای متنوعی برای کنترل مالی پروژه استفاده می‌کنند. هر چند وجود معیارهای مالی متنوع یک دارایی بزرگ است، اما بهتر است از این میان، معیاری که بهترین بینش را برای موقعیت یک سازمان ارائه می‌دهد، انتخاب شود.

از طرفی یکی از ابزارهای مفید در مدیریت مالی، توانایی نگاه به گذشته و استفاده از تجربیات و روندهای پیشین است. این موارد از طریق یک ساختار گزارش‌دهی قوی قابل انجام است. در واقع توانایی به دست آوردن گزارش‌های سفارشی از اطلاعاتی که برای تیم شما بسیار مهم است، شما را قادر می‌سازد تا نه تنها عملکرد مدیریت مالی خود را بهبود بخشید بلکه برنامه‌ریزی بهتری در آینده داشته باشید.

4 . یک برنامه زمانی دقیق برای بررسی معیارها تنظیم کنید

پس از آن که یک یا مجموعه‌ای از معیارها برای کنترل مالی پروژه انتخاب شد، این معیارها باید به طور منظم بررسی شوند. فواصل زمانی بررسی معیارهای کنترل مالی پروژه را می‌توان بر اساس طول و محدوده پروژه تعیین کرد. اما هدف اصلی این است که این معیارها را به صورت مدون بررسی کنید تا از هرگونه غافلگیری جلوگیری کرده و بر بودجه تعیین شده پروژه کنترل داشته باشید.

هنگامی که بر روی داده‌های مالی پروژه به توافق رسیدید، مدیران پروژه شما باید به طور مرتب آنها را بررسی کنند. بهترین روش برای تقویت اهمیت این معیارها این است که در جلسات بررسی پروژه خود روی آنها تمرکز کرده و در هر جلسه، قبل از پرداختن به بحث‌های کیفی پروژه، به بررسی داده‌ها بپردازید.

5 . میزان هزینه‌ها را با میزان برآورد شده مقایسه کنید

برای مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی باید ارزیابی مدیران پروژه از اتمام تحویل پروژه به صورت هفتگی دنبال شوند. بیشتر شرکت‌ها به دلیل مشغله‌های زیاد این موضوع را پیگیری نمی‌کنند. اما با استفاده از این داده‌هاست که امکان بررسی تطبیق بودجه و موارد صورت حساب شده جهت مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی وجود خواهد داشت.

3 مرحله اساسی در فرآیند مدیریت مالی پروژه ساختمانی

فرآیند مدیریت مالی پروژه ساختمانی را می‌توان به مراحل مختلفی تقسیم‌بندی کرد اما در حالت کلی و به صورت استاندارد، 3 مرحله اساسی در فرآیند مدیریت مالی پروژه ساختمانی به شرح زیر است:

1 . برآورد دقیق هزینه‌ها

نگاهی به اطراف خود بیاندازید. چند پروژه ساختمانی را می‌شناسید که به دلیل مسائل مالی شکست خورده و نیمه‌کاره رها شده اند؟ برآورد نا‌مناسب هزینه‌ها در پروژه‌های ساختمانی موجب شکست و توقف پروژه خواهد شد. برآورد دقیق هزینه‌ها در پروژه‌های ساختمانی برای تحقق موفقیت و تکمیل پروژه‌های ساختمانی الزامی است.‌ در بازار بسیار نا متعادل امروز حوزه ساختمانی و صنعت ساخت و ساز تعیین دقیق بودجه مورد نیاز و برآورد دقیق هزینه‌های متصور برای پروژه بسیار مشکل است. از طرفی با توجه به اهمیت این موضوع در صورت عدم توجه به آن امکان توقف پروژه و یا شکست آن وجود دارد.

2 . کنترل و نظارت مداوم هزینه‌ها

با توجه به عدم تعادل قیمت‌ مصالح، شیرآلات، تجهیزات ساختمانی و مواردی از این دست، کنترل و نظارت مدام هزینه‌ در پروژه‌های ساختمانی موجب رعایت حداکثری محدوده بودجه‌ پروژه و در نهایت مدیریت مالی پروژه ساختمانی می‌شود. در این مرحله، مدیر یا مدیران مالی پروژه مواردی مثل میزان بودجه‌ی اولیه‌ی پروژه، میزان تلورانس مالی قابل قبول در هزینه‌های جاری، هزینه‌های فعلی، برآورد میزان هزینه‌های متصور باقی‌مانده و تفاوت برآوردها با هزینه‌های واقعی را بررسی کرده و تلاش می‌کند تا آن‌ها را در حد قانونی و منطقی که منجر به ضرر نشود، نگه دارد.

3 . گزارش دقیق هزینه‌ها

کنترل و نظارت مداوم هزینه‌ها، بدون استفاده از گزارشات دقیق و دوره‌ای پروژه امکان‌پذیر نخواهد بود. در حقیقت این فرآیند گزارش دقیق هزینه‌ها توسط اعضای پروژه است که مدیران مالی را قادر می‌سازد تا مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی را به بهترین نحو انجام دهند.

شرکت ساختمانی پارسلند

سپردن پروژه به یک شرکت ساختمانی معتبر، تا حدود بسیاری خیال شما را از مدیریت دقیق مالی پروژه ساختمانی شما راحت می‌کند. شرکت ساختمانی پارسلند با استفاده از تیم متخصص خود در تمامی زمینه‌های ساختمانی، متناسب با نیاز پروژه شما بهترین راهکار را ارائه می‌دهد، که این موضوع خود تضمین کننده مدیریت مالی پروژه ساختمانی شما خواهد بود.

فرداسازان سرزمین پارس (پارسلند) در تمامی مراحل پروژه ساختمانی شما از مشاوره تخصصی، طراحی و معماری گرفته تا پیاده سازی و اخذ مجوزات قانونی همراه شما خواهد بود. برای استفاده از پکیج کامل خدمات ساختمانی پارسلند کافیست با کارشناسان ما در پارسلند تماس بگیرید.

نویسنده: سید مهدی عدنانی ساداتی

بنر cta مشاوره پارسلند
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.