مراحل اخذ پروانه و مجوزات ساختمانی چیست؟

به پرونده رسمی که از سوی شهرداری صادر شده و به پیمانکار یا مالک، اجازه بازسازی یا ساخت و ساز را طبق مقررات قانونی می‌‎دهد، جواز یا پروانه ساختمان می‌گویند. با توجه به غیرقانونی بودن تمامی عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساخت، در صورت انجام این کار، ادامه ساخت و ساز توسط مراجع مربوطه متوقف خواهد شد. از خدمات شرکت ساختمانی پارسلند، اخذ مجوزات ساختمانی است.

 

 کلیه استانداردها، جهت کسب حصول از ایمنی ساختمان و افراد است. در سال‌های گذشته ساختمان‌ها اسناد مختلفی داشتند که پروانه ساخت یکی از آن‌ها بود. اما در حال حاضر سندی به اسم شناسنامه ساختمان صادر می‌شود. در شناسنامه ساختمان اطلاعاتی نظیر پایان کار، پروانه و کلیه اطلاعات مربوط به ساختمان از جمله محل ملک، مشخصات صادر کننده، مشخصات مالک، مهندس ناظر بر ساختمان و برخی موارد دیگر وجود دارد. شرکت فردا سازان سرزمین پارس ( پارسلند ) کلیه امور مربوط به اخذ مجوزات را برای شما انجام می‌دهد.

شناسنامه ساختمان 

همانطور که گفته شد، پرونده‌ای از سوی شهرداری با عنوان شناسنامه ساختمان در اختیار مالک گذاشته می‌شود که مواردی از جمله صدور پروانه ساختمان، پایان کار و عدم خلافی در آن قابل مشاهده است.

اطلاعاتی که در شناسنامه ساختمان وجود دارد به شرح زیر است:

* مشخصات زمین

* تاریخ صدور پروانه ساخت

* محل احداث ساختمان

* مشخصات، نوع مالکیت و هویت مالک

* مهندس ناظر

* تاسیسات قابل استفاده در بنا

* ابعاد چهارگانه زمین

* کروکی و مساحت پلاک

* نوع استفاده از ملک (مسکونی یا تجاری)

* میزان تراکم ساختمان

* مشخصات و تعداد طبقات ساختمان

* وضعیت پارکینگ

* تغییرات و اصلاحات ساخت

* نحوه تمدید کلیه عوارض (عوارض شهرداری و عوارض نوسازی)

* گواهی عدم خلاف

* گواهی پایان کار

 


 

دلایل اخذ پروانه ساختمان 

کسب اطمینان از ساخت و ساز با رعایت اصول شهرسازی، مقررات شهری، آیین نامه‌ها و ضوابط موجود، اساسی‌ترین دلایل اخذ مجوز یا پروانه ساخت است.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

* کسب اطمینان از ساخت و ساز و احداث ساختمان بر اساس مقررات فنی مهندسی

* دریافت تسهیلات بانکی

* بیمه کردن کلیه افراد مشغول در ساختمان

* پیشگیری از وارد شدن هر گونه خسارت به ساختمان‌ها و بناهای اطراف ساختمان

* پیشگیری از صرف هزینه‌های اضافی به واسطه تجربه مهندسان ناظر

 

 

مراحل صدور جواز و پروانه ساختمان

اخذ پروانه ساختمان شامل 7 مرحله است که ترتیب مراحل آن به صورت زیر است:

 

1. تشکیل پرونده 

اولین مرحله جهت اخذ پروانه ساختمان، تشکیل پرونده است. بنابراین جهت صدور پروانه ساختمان، مالک یا شخصی که وکالت مالک را دارد، با حضور در دفاتر خدمات الکترونیک یا شهرداری، درخواست مجوز ساخت را ثبت می‌کند.

جهت ثبت درخواست مجوز اسناد زیر مورد نیاز است:

* اصل و تصویر سند مالکیت

* اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر (شناسنامه یا کارت ملی)

* برگه تسویه حساب عوارض نوسازی  سال جاری و سال‌های پیشین

* برگه تسویه حساب عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین

 

با ارائه این مدارک می‌توانید درخواست خود را به صورت کتبی ثبت کنید و به مرحله بعد بروید. کارشناسان شرکت ساختمانی پارسلند با ارائه مشاوره شما را در امر اخذ مجوزات یاری می‌رسانند.

 

2. دستور صدور بازدید از ملک توسط شهرداری 

 پس از تشکیل پرونده، پیشرفت کار پرونده بر عهده مسئولان شهرداری است. کارشناس شهرداری با مراجعه به مکان احداث ملک، ابعاد زمین، عرض ساختمان و بناهای مجاور و عرض خیابان را بررسی می‌کند.

تاثیر این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقات ساختمان نمایان می‌شود.

پارسلند یک شرکت ساختمانی در تهران و اصفهان است که به واسطه تجربه و آشنایی در امور شهرداری، کلیه امور اخذ پروانه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

 

3. بررسی گزارش مامور فنی و کاربری ملک 

با توجه به اجرای طرح تفصیلی که در شهرهای بزرگ مثل تهران اجرا می‌شود، قوانین و مقررات ساخت و ساز در هر منطقه مشخص شده است. بنابراین کارشناس طرح تفصیلی طبق طرح، کاربری ملک را مشخص می‌کند.

اگر مشخص شود که ملک در طرح شهرداری قرار دارد، با دقت بررسی می‌شود که ساخت بنا با طرح‌های عمرانی منطقه تداخل نداشته باشد. در صورت وجود تداخل، میزان تراکم بررسی و مشخص می‌شود و سپس اصلاحات انجام می‌گردد.

 

4. تهیه و طراحی نقشه ساختمان 

پس از انجام مراحل ذکر شده، دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در این دستور اطلاعاتی از جمله مساحت پلاک پس از اصلاحات، ابعاد باقی مانده زمین پس از اصلاحات، تعداد طبقات قابل ساخت و سطح اشغال شده توسط طبقات ذکر می‌گردد. سپس نقشه ساختمان به مهندس معمار واگذار می‌شود.

نقشه ساختمان توسط معمار بر اساس دستور نقشه صادر شده و ضوابط شهرداری طراحی می‌شود. از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساخت، طراحی نقشه است. طراحی نقشه به این دلیل مهم است که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، کیفیت فضا و تعداد پارکینگ ارائه می‌شود.

پس از طراحی، نقشه باید به دفاتر خدمات شهری یا شهرداری جهت بررسی ارسال شود. در صورتی که نقشه نیازمند اصلاح باشد، دفتر مهندسی ملزم به اصلاح است و به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع می‌کند تا تاییدیه نقشه دریافت شود.

شرکت معماری پارسلند کلیه امور مربوط به ساختمان از جمله طراحی نقشه را انجام می‌دهد.

 

اخذ پروانه ساختمانی

5. پرداخت عوارض 

پس از طی شدن مراحل بالا، نوبت به پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی است؛ که بر اساس نوع کاربری ساختمان و متراژ موجود در هر طبقه، توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

 

6. تهیه مدارک پیش نویس

 

مدارک پیش نویس باید پس از پرداخت عوارض شهرداری و اخذ تاییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری، آماده شود. جهت تهیه پیش نویس، خود مالک باید اقدام کند و با مراجعه به دفاتر خدمات شهرداری، فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. پس از آن باید برای تماس و معرفی ناظر منتظر دفتر خدمات بماند. با تعیین ناظر، بین ناظر و مالک قرارداد بسته می‌شود.

 

7. صدور پروانه ساخت

پس از انجام کلیه مراحل ذکر شده در این مقاله، برای دریافت پروانه ساختمان به تایید رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و سپس تاییدیه شهردار نیاز است. انجام کلیه این تاییدیه‌ها به صورت سیستمی است و در نهایت پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

 

شرکت ساختمانی پارسلند قادر به اخذ پروانه ساختمان در کلیه شهرهای ایران است.

نتیجه گیری 

انجام هرگونه ساخت و ساز، نیازمند اخذ مجوز ساخت از شهرداری است. کلیه این مراحل نیازمند پیگیری و صرف زمان است. شرکت فرداسازان سرزمین پارس یا همان شرکت ساختمانی پارسلند با آشنا بودن به کلیه پروسه‌های اخذ مجوزات و پروانه ساختمان، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوزات لازم را اخذ کند.

نویسنده : حمید قاسمی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.