معرفی ۳ سبک معماری

از مهم‌ترین دستاوردهای بشر در زمینه هنر، معماری است. هنر معماری آنقدر عمیق است که انسان توانسته بخشی از آن چیزی که در ذهن دارد را به مرحله اجرا برساند. انسان با انواع سبک معماری توانسته عقاید فرهنگی، بومی هر منطقه، شخصی و موارد دیگر را به طور ملموس خلق کند. شرکت ساختمانی پارسلند یک شرکت معماری در تهران و اصفهان است که توانایی طراحی انواع سبک‌های معماری را دارد. در طول سال‌ها هر کدام از عقایدی که به عنوان معماری به عموم نمایش داده می‌شد، به یک سبک معماری تبدیل گردید.

در ادامه مقاله، پارسلند به معرفی چند سبک از مشهورترین سبک‌های معماری پرداخته است. با ما همراه باشید.

سبک‌های معماری بسیاری در 100 سال گذشته معرفی شده و اکثر معماران جهان با تلفیق معماری مدرن و معماری سنتی، آثار زیبا و شگفت انگیزی معرفی کرده‌اند. سبک معماری در طول سالیان گذشته دست خوش تغییراتی شده است. بنابراین علاقه‌مندان به حوزه معماری باید از انواع سبک معماری آگاهی داشته و با آن‌ها آشنا باشند. در ادامه مقاله 3 سبک معماری توسط شرکت ساختمانی پارسلند برای شما گردآوری شده است.

یک ساختمان به سبک معماری کلاسیک

سبک معماری کلاسیک (Classical Architecture) 

 

به گفته بزرگان و مشهورترین معماران دنیا، معماری کلاسیک، مادر انواع سبک‌های معماری جهان است. با نگاه به سبک معماری کلاسیک می‌توانید ظاهری شکوهمند، باوقار و زیبا مشاهده کنید. این ظاهر فوق‌العاده همراه با تناسبات زیبا، سر نخی برای سبک‌های متعدد و شکل گیری آن‌ها شده است.

هنگامی که سخن از شاخص‌ترین طراحی‌های معماری به میان می‌آید، بهتر است به نقاط مختلف شهری و ساختمان‌ها در معماری یونان و روم باستان اشاره کنیم.

با گذشت سال‌های زیاد از ساخت ساختمان‌ها و بناهایی که به سبک معماری کلاسیک طراحی و ساخته شده‌اند، این آثار هنوز چشم‌ها رابه خود خیره می‌کنند و محو زیبایی آن‌ها می‌شویم. بیشتر آثار معماری کلاسیک را در کشورهای ایتالیا و یونان می‌توانیم مشاهده کنیم.

از سبک معماری کلاسیک برای ساخت بناها در سال‌های 850 پیش از میلاد مسیح تا 476 پس از میلاد مسیح استفاده می‌شد. اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از معماران و علاقه مندان به معماری کلاسیک پیش بیاید این است که چگونه سبک معماری کلاسیک را تشخیص دهیم؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

 

نحوه تشخیص سبک معماری کلاسیک 

 

تمام سبک‌های معماری دارای مشخصات و نشانه‌هایی هستند که توجه به آن‌ها و مشاهده اثر یا ساختمان، موجب شناخت و تشخیص سبک آن معماری می‌شود.

جهت شناسایی سبک معماری کلاسیک به نشانه‌های زیر توجه کنید:

  • ساختمان‌های بزرگ و وسیع
  • استفاده از طرح‌های گرد گوشه و خمیده هنگام طراحی المان‌ها و اجزای اصلی ساختمان‌ها
  • کنگره دار بودن جداره‌ها و ستون‌ها
  • وجود کنده کاری‌های دستی
  • الحاق انواع المان‌های زینتی به ساختمان
  • القای حس عظمت و شکوه

اگر بخواهیم برای معماری سبک کلاسیک چند نمونه بارز معرفی کنیم به مواردی همچون آمفی تئاتر کولوسئوم و معبد پانتئون در شهر رم (ایتالیا)، و همچنین بنای آکروپولیس در شهر آتن (یونان) اشاره می‌کنیم.

 

 

سبک معماری روم شرقی (بیزانس) (Byzantine Architecture) 

 

افراد بسیار زیادی در دنیای معماری وجود دارند که به عنوان صاحب نظر در این حوزه قرار دارند. جالب است بدانید بسیاری از این افراد به معماری رومی شرقی علاقه خاصی دارند. معماری روم شرقی به معماری بیزانس یا بیزانتین نیز شناخته می‌شود.

معمولا افراد زیادی سبک معماری روم شرقی را به جزئیات تجملی فراوان و تعدد در گنبدها می‌شناسند. از اهداف این سبک معماری این بوده است که با استفاده زیرکانه از موزائیک‌های براق و گنبدهای فراوان، مخاطب را شگفت زده نماید.

قصرهای سلطنتی با شکوه همراه با جزئیات تجملی با استفاده از این سبک ساخته می‌شد. در طراحی قصرها به جهت نشان دادن قدرت و ثروت فردی که در این بنا زندگی می‌کند، از سقف و ستون‌های بلند و تعداد بسیاری گنبد استفاده می‌شد.

از این سبک نه تنها در طراحی قصرها، بلکه در طراحی و ساخت مساجد و کلیساهای بسیاری استفاده شده است؛ نمونه این بناها را در آثار تاریخی و معماری شهر استانبول می‌توانید مشاهده کنید.

تصویری از یک ساختمان به سبک بیزانس که در اروپا وجود دارد.

نحوه تشخیص سبک بیزانس (یا روم شرقی) 

 

تشخیص و شناسایی سبک معماری روم شرقی یا بیزانس چندان سخت نیست و نسبت به سایر سبک‌ها آسان‌تر است. گنبدهای فراوان، توجه گسترده به جزئیات و تجملات فراوان از نشانه‌های سبک بیزانس است. ساختمان‌ها از سال 330 میلادی تا 1453 میلادی با این سبک ساخته می‌شدند.

از نمونه‌های بارز جهت معرفی سبک بیزانس می‌توان به مسجد ایاصوفیه در شهر استانبول، کلیسای سکره کور در شهر پاریس و کلیسای جامع سنت مارکو در شهر ونیز اشاره کرد.

 

 

سبک معماری رومانسک (Romanesque Architecture) 

 

از سبک معماری رومانسک می‌توان از یک سبک معماری شاخص و شناخته شده نام برد. سبک رومانسک به سبک معماری رومی‌وار نیز شهرت دارد. وجه تمایز این سبک با دیگر سبک‌های معماری، بهره بردن از ستون‌های ضخیم همراه با بدنه‌های گرد و دایره‌ای شکل است.

سبک معماری رومانسک یا همان رومی‌وار به قرون وسطا مربوط می‌شود. اکثر ساختمان‌ها و بناهایی که با این سبک طراحی شده‌اند، طرحی ساده، سنگین و بسیار بزرگ داشته‌اند.

بناهایی که با سبک رومانسک ساخته می‌شد دارای دیوارهای ضخیم بود و همچنین بنا، وزن بسیار زیادی داشت. همچنین در این سبک از تعداد پنجره بسیاری کمی استفاده می‌شد؛ و پنجره‌های مورد استفاده بسیار کوچک بودند. تزئینات داخلی در سبک رومی‌وار از طرح‌های لوزی شکل و زیگ زاگ بهره‌مند می‌شد.

تصوریر از مسجد ایاصوفیه واقع در ترکیه که نمادی از معماری سبک رومانسک محسوب می‌شود

نحوه تشخیص سبک رومانسک 

 

از نشانه‌های شناسایی سبک رومانسک می‌توان به بدنه سازه دایره‌ای شکل و ستون‌های ضخیم اشاره کرد. بنابراین هر کجا این موارد را مشاهده کردید، بدانید که از سبک رومی‌وار استفاده شده است.

از این سبک در طراحی بناها از سال 900 تا 1200 میلادی استفاده می‌شد.

برای متوجه شدن و آشنا شدن هر چه بیشتر با این سبک، به بناهای برج معروف پیزا در شهر پیزا، کلیسای جامع دورهام در شهر دورهام و بیشتر بناهای موجود در شهر سن جیمینیانو می‌توان اشاره کرد.

 

 

طراحی ساختمان توسط شرکت ساختمانی پارسلند

 

در گذشته و در هر عصر و دوره، از سبک معماری مربوط به همان دوره جهت طراحی بناها استفاده می‌شد. اما امروزه هنگام طراحی و ساخت انواع ساختمان، از انواع سبک‌ها استفاده می‌شود. فرداسازان سرزمین پارس یا همان شرکت ساختمانی پارسلند، یک شرکت معماری در اصفهان و همچنین شعبه دیگر شرکت معماری در تهران است که با داشتن آتلیه طراحی و بهره گیری از طراحان جوان و مجرب، قادر به طراحی انواع سبک‌های معماری است. معماری مورد نظر خود را به شرکت ساختمانی پارسلند بسپارید.

نویسنده : حمید قاسمی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.