مشارکت در ساخت و ساز ساختمان

یکی از قراردادهای مهم در حوزه املاک، قرارداد مشارکت در ساخت و ساز است. مشارکت در ساخت و ساز اخیرا کاربرد زیادی پیدا کرده و پروژه‌های نسبتا زیادی با این روش انجام می‌شوند. مشارکت در ساخت و ساز یکی از خدمات شرکت ساختمانی پارسلند است. مشارکت در ساخت و ساز بین یک یا چند مالک با یک یا چند سازنده تنظیم می‌شود. طی این قرارداد، سرمایه‌گذاری مشترکی برای احداث یک ساختمان با کیفیتی مشخص انجام می‌گردد. در مشارکت ساخت و ساز معمولا سرمایه مالک، زمین، و سرمایه سازنده همان هزینه جهت ساخت و ساز است. هنگامی که مالک یک زمین تصمیم می‌گیرد یک یا چند واحد مسکونی یا تجاری در زمین خود بسازد، اما پول کافی برای این کار ندارد، از قراردادهای مشارکت در ساخت و ساز استفاده می‌کند. بنابراین با توجه به این قرارداد، مالک زمین از همکاری یک شرکت ساختمانی استفاده می‌کند و پروژه خود را اجرا می‌نماید. در نهایت، طبق قرارداد، بخش یا درصدی از پروژه به سازنده تعلق می‌گیرد. در این مقاله به مشارکت در ساخت و ساز می‌پردازیم.

 

 

مشارکت در ساخت و ساز

 

مشارکت در ساخت و ساز یک ایده مقرون به صرفه برای پروژه‌های ساخت و ساز مشارکتی است. این قراردادها مزایا و معایبی دارند. در صورتی که شما برای زمین خود برنامه ‌ریزی اولیه برای ساخت یک پروژه مسکونی جدید ارائه کرده‌اید، ولی مشکل اصلی شما تخصص نداشتن در ساخت و ساز است و همچنین به مراحل قانونی پروانه ساخت و سایر موارد هم تسلطی ندارید؛ از طرفی دیگر بودجه کافی برای کامل کردن پروژه از صفر تا صد را نیز در اختیار ندارید، بنابراین یک قرارداد مشارکت در ساخت برای شما بهترین راهکار خواهد بود. شما برای ساخت و ساز می‌توانید از شرکت فردا سازان سرزمین پارس ( شرکت ساختمانی پارسلند ) کمک بگیرید.

زمانی که شما یک شرکت پیمانکاری یا یک فرد با تجربه در حوزه ساخت و ساز را به عنوان طرف معامله خود برای مشارکت در ساخت انتخاب می‌کنید در حقیقت، تمام پروژه ساخت مجتمع مسکونی نوساز را به او واگذار می‌کنید تا از  صفر تا صد را برای شما اجرا کند. در مقابل آن در برخی از قسمت‌ها یا به صورت درصدی از سود نهایی پروژه با او شریک می‌شوید.

 

ساخت و ساز

 

مزایای مشارکت در ساخت چیست؟

 

مشارکت در ساخت و ساز دارای مزایایی است که هر دو طرف معامله از آن بهره‌مند می‌شوند. این مزایا به شرح زیر است:

* قراردادهای مشارکت در ساخت و ساز از بهترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین راهکارها برای نوسازی ساختمان‌های قدیمی و زیباسازی محله‌های قدیمی به شمار می‌روند.

* پروژه‌هایی که به صورت مشارکتی ساخته می‌شوند به راحتی می‌توانند ساختمان‌های قدیمی را به ساختمان‌های نوساز تبدیل کنند. همان ساختمان‌هایی که استانداردهای مقاومت در برابر زمین لرزه و استحکام سازه برایشان رعایت می‌شود.

* با گسترش پروژه‌های نوسازی ساختمان‌ها از طریق پروژه‌های مشارکتی، زیبایی ساختمان‌ها بیشتر می‌شود؛ پس شرایط زندگی برای خانواده‌ها نیز در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

* هنگامی که پروژه‌های نوسازی انجام شوند، ارزش یک ملک بیشتر می‌شود. این مشارکت خود، یک سرمایه مالی برای آینده محسوب می‌گردد.

* پروژه‌های مشارکتی در ساخت و ساز باعث صرفه‌جویی در وقت، انرژی و بودجه مالی صاحب ملک می‌شود. شرکت‌های متخصص در این زمینه با تسلط کافی بر مراحل ساخت و ساز، پروژه را به بهترین شکل خاتمه می‌دهند. همچنین موجب کاهش و یا صرفه جویی در برخی  هزینه‌ها از جمله هزینه خرید مصالح اولیه، خرید لوازم و مصرف انرژی می‌شود.

 

معایب قوانین مشارکت در ساخت و ساز

گاهی مشاورین املاک و افراد نا آگاه نسبت به انعقاد قرارداد اقداماتی انجام می‌دهند و بر همین اساس کلاهبرداری‌ها و ضرر‌هایی برای هر یک از طرفین به وجود می‌آید. همچنین پرونده‌هایی در خصوص کلاهبرداری‌هایی که در اثر این قرارداد برای افراد ایجاد شده است، وجود دارند. بهترین راه برای پیشگیری از این اتفاقات این است که برای انعقاد قرارداد مشارکت، از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

شرکت ساختمانی پارسلند که یک شرکت ساخت و ساز در تهران، اصفهان و شهرهای دیگر است در ارتباط با کلیه مراحل ساخت و ساز مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد.

نکات مهم در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

 

هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز به موارد زیر دقت کنید:

* باید از صحت ادعای صاحب ملک مطمئن شوید یا آن شخص ثابت کند که اجازه این کار را دارد.

* ملک باید سند رسمی داشته باشد.

* مبالغی که دو طرف با آن سرمایه گذاری می‌کنند، باید به طور کامل مشخص شود.

* مدت زمان کار باید مشخص شود. به این منظور باید کار ساخت را مرحله بندی کرد و زمان پایان هر مرحله را در قرارداد تعیین کرد.

* میزان سود و ضرر باید مشخص شود.

* باید یک ضمانت اجرایی وجود داشته باشد که اگر طرفین به تعهداتشان عمل نکنند، اجرا شود.

* در قسمت بالایی همه صفحات قرارداد عبارت «قرارداد مشارکت در ساخت» ذکر شود. به هیچ عنوان از عبارت‌های دیگر مانند قرارداد مشارکت مدنی، مبایعه نامه و یا معامله و بیع استفاده نکنید. توجه کنید که حق دریافت وام و همچنین واگذاری قرارداد به غیر را سلب کنید.

* پس از امضای قرارداد به سازنده، وکالت غیرضروری ندهید. تنها در صورت نیاز، جهت انجام امور اداری می‌توانید به صورت محدود و مدت‌دار به سازنده وکالت کاری دهید.

 

قرارداد مشارکت ساخت

 

انواع قرار داد مشارکت در ساخت

در این نوع قرارداد همچون قراردادهای دیگر عمرانی و پیمانکاری، انواع مختلفی وجود دارد، که بنا به شرایط دو طرف یکی از آنها انتخاب و مورد توافق قرار می گیرد:

* ممکن است طرف اول زمین را ارائه دهد و نفر دوم هزینه‌های ساخت را به عهده بگیرد. در این حالت ممکن است قیمت زمین و ما به ازای آن در بیع نامه ذکر نشود و فرد سازنده تعهد دهد که بنایی با مشخصات مورد نظر که طرفین در مورد آن توافق کرده‌اند در همان زمین اول بسازد و پس از آن طرفین در آن شریک شوند.

* در حالت دیگر ممکن است طرفین توافق کنند که عملیات به صورت مرحله‌ای در هر بخش که انجام شد بر اساس توافق از قبل تعیین شده یک سهم از زمین منتقل شود. برای مثال طرفین توافق کنند که پس از اتمام اسکلت بندی یک دانگ منتقل شود. در این شرایط طرفین توافق می‌کنند که پس از انجام کار، انتقال دهنده جهت تنظیم سند رسمی اقدام کند.

* سومین حالت این است که طرفین قرار بگذارند که اگر پروژه به مرحله مشخصی رسید، صاحب زمین وکالت بلاعزلی برای اقدام در جهت تنظیم سند انتقال رسمی به میزان سهم خود به فرد سازنده که طرف دوم قرارداد است بدهد.

* گاهی ممکن است توافق شود که سه دانگ از ملک در آغاز به سازنده انتقال داده شود.

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

 

علاوه بر مواردی که در بخش قبل ذکر شد، نکاتی را باید در تنظیم این نوع از عقد در نظر داشته باشید:

* تنظیم قرارداد مشارکت باید در دفاتر وکالت یا اسناد رسمی انجام شود تا در صورت بروز مشکلات، ضمانت اجرایی محکمی داشته باشد.

* تمام تعهدات طرفین باید حتما به صورت کامل در قرارداد ذکر شوند.

* میزان سهم هر یک از طرفین باید حتما به وضوح ذکر شود.

* در پایان هر شرطی که برای محکم شدن ضمانت اجرایی برای انجام تعهدات طرفین لازم است باید با عنوان شروط ضمن عقد نوشته شود.

 

شرکت ساختمانی پارسلند

شما با انتخاب یک شرکت ساختمانی با تجربه و با مهارت، در واقع آن را به عنوان طرف معامله خود برای مشارکت در ساخت و ساز انتخاب می‌کنید و تمام پروژه را به او واگذار می‌نمایید. برای مشارکت در سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت و ساز می‌توانید از شرکت ساختمانی پارسلند کمک بگیرید. 

نویسنده : حمید قاسمی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.